Der Bundesrat hat die Umsetzung der parlamentarischen Kürzungsbeschlüsse in der internationalen Zusammenarbeit veröffentlicht. Eine Einordnung im Kontext der globalen Gesundheit.
Am letzten Mittwoch, dem 29. Januar 2025, hat der Bundesrat darüber entschieden, wie die Kürzungsbeschlüsse des Parlaments in der internationalen Zusammenarbeit umgesetztwerden sollen. Für die neue Strategie zur internationalen Zusammenarbeit 2025-2028 wurde der Verpflichtungskredit um 151 Millionen Franken auf 11.12 Mrd. Franken gekürzt. Das bedeutet aber nicht, dass nun dieser Betrag für die gesamte Strategieperiode gesichert sei. Das Parlament kann für jedes Budgetjahr neu entscheiden, das heisst weiter kürzen oder aber auch Budgets erhöhen. Für 2025 wurde der Betrag um 110 Millionen gekürzt.
Für Schweizer Nichtregierungsorganisationen wurde entschieden, die Kernbeiträge um 7.5 Millionen Franken zu reduzieren. Damit wird der Druck auf Schweizer NGOs nach verschiedenen umstrittenen Entscheiden seit dem beinahe Erfolg der ersten Konzernverantwortungsinitiative weiter erhöht. Die Kürzungen betreffen die sogenannten Kernbeiträge an Organisationen – ein System, das von der OECD-DAC als sehr sinnvoll und effektiv gelobt wird, gerade auch vor dem Hintergrund der laufenden Lokalisierungsdebatte.
Der Bundesrat wählt in der Umsetzung der Parlamentsbeschlüsse einen Weg zwischen Querschnittskürzungen und fokussierten strategischen Kürzungen. Das ist nachvollziehbar, führt aber auch zu gewissen erklärungsbedürftigen Entscheiden. Natürlich lässt sich etwa der Rückzug der Entwicklungszusammenarbeit aus Bangladesch mit der dortigen wirtschaftlich positiven Entwicklung erklären, ist aber gleichzeitig vor dem Hintergrund der dort zurzeit laufenden Demokratisierungsbemühungen fragwürdig.
Den Weg der strategischen Konzentration geht der Bundesrat auch in der globalen Gesundheit. Gesundheit ist in der neuen Strategie – auch dank dem hohen Engagement des Netzwerks Medicus Mundi Schweiz– ein neues, prioritäres Thema. Der Bundesrat hat nun den Rückzug aus UNAIDS entschieden (jährliche Einsparung: 3.1 Millionen Franken). Demgegenüber bleibt die finanzielle Unterstützung für den Globalen Fonds zur Bekämpfung von HIV/Aids, Tuberkulose und Malaria unangetastet.
Angesichts des Spardruckes des Parlamentes kann dieser Entscheid nachvollzogen, doch soll hier auch auf die Konsequenzen hingewiesen werden. UNAIDS spielt eine zentrale Funktion im Kampf gegen Aids. Sie erhebt die Daten auf nationaler Ebene, sichert die wissenschaftlichen Erkenntnisse über die Entwicklung der Epidemie und definiert die strategischen Ziele. UNAIDS spielt damit eine wichtige normgebende und strategische Rolle. Sie ist nicht in Konkurrenz zum Globalen Fonds zu verstehen, denn dieser ist in seiner Arbeit zentral auf ihre Arbeit angewiesen.
UNAIDS steht bereits unter Druck; das Mandat der UN-Organisation ist vorerst bis 2030 beschränkt. Die Staatengemeinschaft ist in den vergangenen Jahren ihren finanziellen Verpflichtungen UNAIDS gegenüber nicht nachgekommen, was zu einem Stellenabbau und zu Stellenverschiebungen, weg aus der teuren Genfer Zentrale in andere Länder geführt hat. Die Schweizer Politik sollte sich schon dessen bewusst sein, dass die Kürzungen in der multilateralen Zusammenarbeit das internationale Genf schwächen.
Zu hoffen bleibt auch, dass sich der Bundesrat beim Rückzug gut überlegt hat, ob neben dem Genfer Aspekt weitere strategische Implikationen tragbar sind. Das Schweizer Engagement in der globalen Gesundheit zeichnet sich nicht durch hohen finanziellen Mitteleinsatz aus, sondern dadurch, sich strategisch kohärent in verschiedenen Institutionen für zentrale Themen wie Geschlechtergerechtigkeit, sexuelle und reproduktive Rechte, menschenrechtsbasierte Ansätze und einen auf lokale Gemeinschaften ausgerichtete Politik zu engagieren.
Alles Elemente, die international massiv unter Druck stehen. Dieser Druck auf grundlegende Rechte, ohne welche die öffentliche Gesundheit nicht gesichert werden kann, wird sich mit dem Amtsantritt der neuen US-amerikanischen Regierung und mit dem möglichem Rechtsrutsch in verschiedenen europäischen Regierungen noch weiter verschärfen.
Die finanziellen Aspekte sind also nur ein Teil der Geschichte – die Schweizer Kürzungen sind ein Klacks verglichen mit dem, was ein Rückzug der USA aus verschiedenen globalen Gesundheitsinstitutionen bedeuten würde. Da stehen die Zeichen nicht auf Sturm, sondern auf Orkan, Flut und Erdbeben gleichzeitig. Das bedeutet auch, dass ein strategisch kluges Engagement der Schweiz in der internationalen Zusammenarbeit wichtiger denn je ist.
Zur Transparenz: Medicus Mundi Schweiz erhält von der Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA) einen Kernbeitrag (Programmbeitrag) über 350'000 Franken/Jahr.
Martin Leschhorn Strebel
Netzwerk Medicus Mundi Schweiz
E-Mail
Medienmitteilung vom 29. Januar 2025
"Der Bundesrat wurde an seiner Sitzung vom 29. Januar 2025 darüber informiert, wie die vom Parlament beschlossenen Kürzungen bei der Entwicklungszusammenarbeit umgesetzt werden. Das Parlament hat Ende Dezember Kürzungen von 110 Millionen Franken im Budget 2025 und von 321 Millionen Franken im Finanzplan 2026–2028 bei der bilateralen und multilateralen Entwicklungszusammenarbeit vorgenommen. Von den Kürzungen nicht betroffen sind hingegen die Bereiche Humanitäre Hilfe, Friedensförderung und die Unterstützung der Ukraine."
Mit einem Statement des MMS Geschäftsführer Martin Leschhorn
"Im Dezember hat das Parlament entschlossen, zugunsten der Armee und AHV zu sparen. Die Entwicklungshilfe muss dafür Federn lassen. Nun ist klar, wer betroffen ist. Ein Experte ist schockiert, aber nicht unbedingt wegen des Inhaltes. (...) Martin Leschhorn vom Netzwerk Medicus Mundi Schweiz bedauert diese Kürzungen und warnt vor dem Signal, das die Schweiz mit diesen Kürzungen sendet."
Winnie Byanyima, executive director of UNAIDS, warns of major consequences for people with HIV if U.S. President Donald Trump cuts funding to programs such as PEPFAR and the Global Fund.
"Winnie Byanyima has a lot on her plate these days — professionally and personally. In addition to running UNAIDS, where she is executive director, Byanyima has been campaigning for the release of her husband, the prominent Ugandan opposition leader Dr. Kizza Besigye, who is in jail and undergoing trial in a Ugandan military court. Besigye, who faces charges of treachery, could face the death penalty if convicted. He was arrested — or kidnapped, as he and Byanyima alleged — while on a trip to Kenya for the unlawful possession of ammunition and a firearm, charges that Byanyima says are politically motivated."
"Noch immer erhalten mehr als 200 000 Menschen pro Jahr die Diagnose Lepra – davon rund 15'000 Kinder. Etwa 6 Millionen leben als Folge von Lepra mit Behinderungen und die Dunkelziffer von Betroffenen, die gar nicht erst medizinisch untersucht und diagnostiziert werden, ist hoch. Die FAIRMED-Mitarbeitenden in unseren Projektländern sorgen deshalb dafür, dass Betroffene auf frühe Anzeichen der Krankheit untersucht und falls nötig fachgerecht behandelt werden. Sie kämpfen zudem gegen die weit verbreitete Stigmatisierung und setzten sich dafür ein, dass Menschen, die aufgrund von Lepra mit einer Behinderung leben, die für sie nötige Unterstützung erhalten. So wie der 73-Jährigen Bal Bahadur, der in den Bergen Sindhupalchowks wohnt und schon mehrere Zehen und Finger verloren hat. Hier erfährst du, wie unsere Gesundheitsmobilisatorin Pramila Raut von seinem Schicksal erfahren hat und ihn von seiner grössten Angst befreien konnte. Jetzt seine Geschichte lesen!"
"The decline of leprosy is a public health success story. However, despite being curable, the disease is still present in more than 100 countries, with 200,000 new cases diagnosed each year. Today, on World NTD Day, read about the challenges of eliminating leprosy and the work of Swiss TPH and its partners in the fight against the disease. (...) Although it’s hard to spread and easily treatable, people affected by leprosy often face stigmatisation and discrimination."
"A study by Swiss TPH, in collaboration with European research partners, provides critical insights into the interplay of air pollution, greenspace, and temperature on respiratory health. Using data from long-term cohort studies, the findings, published recently in Environment International, reveal that while improved air quality and increased greenspace benefit lung health, climate change significantly diminishes these positive effects."
"Im Südsudan breitet sich eine Cholera-Epidemie immer weiter aus. Bereits haben 370 Menschen ihr Leben verloren und mehr als 20 000 haben sich infiziert. Das Rote Kreuz hat einen dringenden Aufruf erlassen und setzt sich ein, um der Bevölkerung zu helfen."
"Handicap International begrüsst den kürzlich erreichten Waffenstillstand und ruft alle Parteien auf, ihre Zusagen für den Frieden und die Freilassung der Geiseln zu erfüllen. Dieser Durchbruch ermöglicht es, auf das unermessliche Leid zu reagieren, das durch die letzten 15 Monate des Konflikts verursacht wurde. (...) Seit Beginn der israelischen Militäroffensive wurden über 46’000 Palästinenser:innen getötet, darunter drei Mitarbeitende unserer Organisation, und fast 110’000 Menschen wurden verletzt – davon 70 % Frauen und Kinder. Unter den Verletzten befinden sich tausende Menschen mit dauerhaften Behinderungen."
"Der jahrelange Krieg und das verheerende Erdbeben von 2023 haben gravierende Folgen für die syrische Zivilbevölkerung: Schätzungen zufolge lebt fast ein Drittel der Bevölkerung ab einem Alter von zwei Jahren mit einer Behinderung. 70% der Bevölkerung sind auf humanitäre Hilfe angewiesen. Die Infrastruktur, darunter Spitäler, Wohnhäuser und Schulen, wurden weitgehend zerstört, und viele Gebiete sind noch immer mit Minen und Blindgängern verseucht."
"La CSSR qui soutient l'organisation Yes Theatre en Palestine depuis 2015 vous encourage à signer la pétition d’Amnesty International qui demande au Conseil fédéral et au Parlement de s’engager pour le maintien du cessez-le-feu, le renforcement de l’aide humanitaire et contre les violations des droits humains commises par toutes les parties au conflit."
"Dans un contexte où 30 % des centres de santé sont fermés ou fonctionnent au ralenti à cause de l’insécurité, Enfants du Monde et son partenaire agissent au Burkina Faso pour renforcer la santé maternelle et néonatale. Grâce à la formation des accoucheuses villageoises et à la distribution de kits d’accouchement, les femmes enceintes peuvent donner naissance en toute sécurité, même dans les zones les plus isolées. Ce service de proximité permet non seulement de sauver des vies, mais offre aussi un soutien précieux aux familles dans des moments difficiles. En intégrant ces solutions adaptées aux besoins locaux, Enfants du Monde contribue à renforcer les systèmes de santé communautaire et à favoriser un meilleur accès aux soins dans les zones à haut risque."
"Women’s Hope International hat zusammen mit Chad Innovation, der lokalen Partnerorganisation BASE und Cabinet Soupir eine App entwickelt, die Familien während der Schwangerschaft, Geburt und in der ersten Zeit mit dem Baby begleitet. Mit Bildern und Audiobotschaften in der lokalen Sprache vermittelt die App wichtige Gesundheitsinfos – verständlich und zugänglich. Sie fördert somit einen gleichberechtigten Zugang zu qualifizierten Informationen, unabhängig von Geschlecht und Herkunft."
"Adam Dicko ist Direktorin der Organisation AJCAD in Mali. In Partnerschaft mit IAMANEH Schweiz setzt sich AJCAD gegen die weibliche Genitalverstümmelung ein. Im Interview erzählt Adam Dicko, wie sie ihre Schwestern vor der Beschneidung bewahrt hat. (...) Adam Dicko, wann haben Sie beschlossen, sich gegen die weibliche Genitalbeschneidung zu engagieren? Als ich ein Teenager war. Ich habe sieben Geschwister, fünf davon sind Mädchen. Meine älteren Schwestern und ich wurden beschnitten. Meine beiden jüngeren Schwestern habe ich davor bewahrt."
"A withdrawal would lead to job losses in the U.S. and would make it difficult for U.S. health officials to trace a new outbreak, which could lead to increased illnesses and deaths globally, the U.S. included, they said. Forty-three members of the U.S. Congress have asked President Donald Trump to “reevaluate” his order to withdraw from the World Health Organization, arguing the United States “should not cede [its] title” as a global health leader. In the letter, the officials touted the beneficial relationship between the U.S. and WHO, and the risks the withdrawal poses on the health of Americans as well as on the gains the world has made against many diseases, including polio eradication."
The WHO faces major challenges as the US withdraws, risking funding for key health programmes
"The World Health Organization (WHO) chief asked global leaders to pressure the US to reverse President Donald Trump’s decision to withdraw from the UN health agency, which will squeeze health programmes in Europe and beyond. But countries also pressed WHO at a key budget meeting last Wednesday about how it might cope with the exit of its biggest donor, according to internal meeting materials obtained by The Associated Press. A German envoy, Bjorn Kummel, warned that “the roof is on fire, and we need to stop the fire as soon as possible”."
"The United States Secretary of State, Marco Rubio, has approved an “Emergency Humanitarian Waiver”, which will allow people to continue accessing HIV treatment funded by the US across 55 countries worldwide. More than 20 million people living with HIV, representing two-thirds of all people living with HIV receiving treatment globally, are directly supported by the United States President's Emergency Plan for AIDS Relief (PEPFAR) - the world’s leading HIV initiative."
"Non-governmental organisations that receive US government funds across a range of sectors – including HIV, LGBTQ support and climate change – have been told to cease operations immediately. Over the past two days, letters have been sent to US grant recipients following a “stop-work order” issued late Friday by the US State Department’s Office of Foreign Assistance. While US President Donald Trump’s executive order on 20 January ushered in a 90-day pause on disbursements of foreign aid, the “stop-work order” approved by US Secretary of State Marco Rubio four days later has unexpectedly ordered all current work to stop immediately."
Ilona Kickbusch highlights how this decision is about much more than WHO
"The announcement by US President Donald Trump that the USA will withdraw from WHO will leave both a large financial gap and a political power vacuum in global health. The disruption endangers human lives worldwide because it is not only about leaving a bureaucratic apparatus—as WHO opponents like to portray the UN agency2—but it is also about an organisation that implements concrete health programmes with many partners at country level worldwide, develops important standards and normative guidelines, champions health equity, and ensures greater health security globally. But the rational arguments of health advocates to retain US membership of WHO take us only so far. It is a much larger picture that needs to be considered, which takes us beyond the present global health debate."
"(...) The sudden freeze on official development assistance and the accompanying stop-work order for existing grants and programmes will have devastating consequences. In low-income countries many people depend on US supported programmes for access to health services and life-saving medications. PEPFAR, for example, has provided 20.6 million people with access to HIV-medication in 2023 alone. Trumps decision shocked the world: clinics stopped issuing HIV medications, even though they were laying on the shelf. Then, on Wednesday 29 January, a waiver was anounced, allowing for the distribution of HIV medications, but leaving uncertainty about preventive drugs and other PEPFAR services."
"Finances will dominate the World Health Organization’s (WHO) 156th executive board meeting, which begins on Monday (3 February) under the shadow of the withdrawal of the United States, the body’s biggest member state. As the US has to give a year’s notice of its withdrawal from WHO, it is still technically a member until January 2026 and has a seat on the 34-person board."
We must act to safeguard reproductive healthcare and forge a path less reliant on US assistance, says Carole Sekimpi
"As president of the United States, Donald Trump has the power to affect lives and healthcare well beyond his country’s borders. Since Trump returned to power this month, his reinstatement of the “global gag rule”12 has triggered the end of funding for any non-US based global health and development organisation that provides or advocates abortion care. As the single largest funder of international aid, the US plays a powerful role in shaping the global health landscape—and women’s and girls’ lives are being used as pawns in this political game. My work overseeing reproductive health programmes in Africa for MSI Reproductive Choices gives me an understanding of the profound consequences that this will have on communities that Trump will never set foot in."
With statement by Labila Sumaya Musoke, board member of Medicus Mundi International (MMI)
"A coalition of leading African civil society groups called on the World Bank to exit its investments in for-profit hospitals, following a Bloomberg News investigation that found some facilities backed by the fund detained patients for unpaid bills and denied others emergency care until they demonstrated an ability to pay. Citing Bloomberg’s findings, the Africa Public Services coalition said the World Bank’s ongoing support for private hospitals was having a “devastating impact” on low-income patients and demanded that the fund investigate the practices at the facilities that it finances. The open letter was signed by 53 public service groups and individuals from across the region, including the Initiative for Social and Economic Rights in Uganda and Oxfam."
Der Artikel befasst sich mit der Rolle öffentlicher-privater Partnerschaften (PPP) im Bereich der globalen Gesundheit und diskutiert sowohl ihre Erfolge als auch ihre Herausforderungen. Die Autor:innen argumentieren, dass PPPs wie der Globale Fonds und Gavi zwar einen erheblichen Beitrag zur Bekämpfung von Gesundheitsproblemen wie AIDS, Tuberkulose und Malaria geleistet haben, sie jedoch auch die Fragmentierung von Gesundheitssystemen und Probleme bei der Verantwortlichkeit mit sich brachten. Der Text kritisiert das derzeitige Modell globaler Gesundheitsinitiativen und hebt Bedenken hinsichtlich der Dominanz des privaten Sektors hervor. Die Autor:innen schlagen vor, für die Gesundheitsagenda nach 2030 neue Partnerschaften zu entwickeln und das traditionelle PPP-Modell zu überdenken. Sie betonen die Notwendigkeit, politische Gesundheitsdeterminanten wie Armut und Ungleichheit anzugehen und partnerschaftliche Modelle zu fördern, die den Gesundheitsystemaufbau und die Bekämpfung der Ursachen von Krankheiten, wie den Klimawandel und nichtübertragbare Krankheiten, in den Mittelpunkt stellen. Gefordert wird eine grundlegende Neugestaltung von Partnerschaften, die besser auf die Bedürfnisse der Empfängerländer abgestimmt sind und gerechtere Gesundheitslösungen fördern.
Studie bewertet erstmals die Beteiligung der Zivilgesellschaft an der WHA und gibt konkrete Empfehlungen für die Verbesserung der Interaktion
Die WHO-Kommission für die Zivilgesellschaft wurde eingerichtet, um das Engagement zwischen der WHO und der Zivilgesellschaft auf globaler, regionaler und nationaler Ebene zu stärken. Der nun vorliegende Bericht zeigt, dass eine offene Zusammenarbeit mit der Zivilgesellschaft zu einer umfassenderen und wirksameren Gesundheitspolitik und inklusiveren Politikgestaltung beiträgt. Die drei Fallstudien in diesem Bericht – Soziale Teilhabe für eine allgemeine Gesundheitsversorgung, Klimawandel und Gesundheit sowie das Vierzehnte Allgemeine Arbeitsprogramm der WHO – unterstreichen das transformative Potenzial der Beteiligung der Zivilgesellschaft und wie die Kapazitäten und das Fachwissen der Zivilgesellschaft genutzt werden können, um die Qualität und Relevanz der Ergebnisse der WHA zu verbessern. Der Studie erläutert die wichtigsten Herausforderungen und liefert konkrete Empfehlungen für die Verbesserung der künftigen Interaktion der WHO mit der Zivilgesellschaft. Zitat des WHO-Generaldirektors: «Wir sind uns bewusst, dass der Erfolg unserer Gesundheitsinitiativen von der Stärke unserer Partnerschaften mit der Zivilgesellschaft abhängt».
"Der Zeitpunkt der Veröffentlichung des neuen Oxfam-Ungleichheitsberichts am 20. Januar 2025 könnte kaum symbolträchtiger sein: Während sich die Businesseliten am Weltwirtschaftsforum in Davos versammeln und der Milliardär Donald Trump erneut sein Amt als US-Präsident antritt, zeigt der Bericht „Takers not Makers“ eindrücklich auf, wie die zunehmende Ungleichheit die Welt aus dem Gleichgewicht bringt."
"A distinct field of enquiry is crystallising at the confluence of global health and primary care, with roots in the audacious vision set out in the Declaration of Alma-Ata in 1978. Primary care is a model of care that provides first-contact, accessible, continuous, comprehensive, coordinated, integrated, and people-centred services in the community setting. The Declaration of Alma-Ata placed primary care services at the very heart of the health system. Primary care providers are generally trained to deliver biopsychosocial whole-person care, to manage people presenting with undifferentiated symptoms, and—when appropriately equipped—to manage the vast majority of health problems within their local community."
"The People’s Health Movement (PHM) outlines a bold vision for Public Pharma as a cornerstone of its transformative agenda to address systemic inequities perpetuated by capitalism and imperialism. This position paper calls for dismantling the dominance of Big Pharma and replacing it with a state-led, people-centered model for the research, development, manufacturing, and distribution of health technologies. Grounded in the principles of the Alma Ata Declaration, PHM advocates for Public Pharma to ensure equitable access to high-quality, affordable medicines while fostering health sovereignty and international solidarity. Public Pharma, therefore, emerges not merely as a policy reform but as a transformative mechanism to realign health systems with human rights, ecological sustainability, and the collective well-being of communities worldwide."
"According to Themrise Khan, white saviorism is “imprinted psychologically in the minds of anyone who wants to be a saviour, anyone who thinks that they are superior to others and thinks that it is only them who can bring betterment into the lives of others.” This phenomenon often manifests in the global health system when researchers, scientists, and even NGO staff and volunteers from the Global North parachute into the Global South, attempting to “save” people without genuinely collaborating with them."
"In a world defined by insecurity, uncertainty, and geopolitical fragmentation, the environment for development cooperation has never been more challenging. The development landscape—characterised by more actors, more motives, and more fragmentation—demands more from development agencies: more strategic focus, more agility, and more resilience to current and future shocks. This shifting context requires a re-evaluation of what it means for development agencies to be “effective.” How can agencies continue to deliver measurable results today while preparing for an uncertain future, in a world marked by multiple, protracted, and converging crises?"
"Safe water, sanitation, and hygiene (WASH) are hypothesized to reduce the emergence and spread of antimicrobial resistance (AMR) in multiple ways. This includes through limiting the transmission of resistant microorganisms, reducing symptomatic infection and the subsequent use of antimicrobials, and by safely storing, treating, and disposing of faecal wastes which can be hotspots for the evolution of AMR. A previous ecological study exploring the relationship between water and sanitation access and antimicrobial resistant genes (ARGs) in human faeces across 26 countries found that increased access to improved services was associated with lower ARG abundance, particularly in crowded urban areas."
"This study estimates the global direct inpatient healthcare expenditure attributable to antimicrobial resistance (AMR) and projects future expenditures under different scenarios. Using the Institute for Health Metrics and Evaluation’s estimates of AMR burden, and a novel epidemiological literature review, new estimates of AMR inpatients admission volumes are produced."
Read and sign the statement!
"A highly distressing pattern is emerging with obstinate coherence in the ongoing debates currently held at several multilateral agencies – a renewed systemic assault on women’s agency. Instrumentally celebrated as self-sacrificing family caregivers, dedicated healthcare professionals, or nurturing mothers vocated to fulfil their reproductive function, women find themselves increasingly gated and suffocated within worn-out misleading narratives of health stereotypes that reinforce their assigned roles as vulnerable persons. But women’s reality is different: they are, rather, made vulnerable."
Die Studie untersucht die Hindernisse im Zugang von Frauen zu Gesundheitsdiensten in Ländern mit niedrigem und mittlerem Einkommen (LMICs). Sie analysiert Daten aus 61 Ländern (2010–2023) und zeigt, dass etwa zwei Drittel der Frauen Schwierigkeiten beim Zugang zu Gesundheitsversorgung haben. Die Probleme variieren stark je nach Land und Region, wobei Frauen in Ostafrika und Ländern mit niedrigem Einkommen besonders betroffen sind. Signifikant ist vor allem der Bildungsstatus der Frauen. Frauen mit einem höherem Bildungsniveau beschreiben weniger Hindernisse bezüglich ihrer Gesundheitsversorgung. Die Studie bietet wertvolle Erkenntnisse, um gezielte Maßnahmen zu entwickeln und so zur Erreichung der SDGs, insbesondere der Förderung der Gesundheit und der Gleichstellung der Geschlechter, beizutragen.
Der Jahresbericht 2024 des Globalen Fonds blickt auf das vergangene Jahr und dessen Schwerpunkte und Erfolge zurück. Ein positives Beispiel ist die Erstellung einer App für «community health worker» in Mozambik, die die bisherigen Papierstösse ersetzt und die Arbeit der Freiwilligen stark vereinfacht. Und im Dezember wurde im Kongo die «Breaking Down Barriers-Initiative» lanciert. Für die Sexarbeiter:.innen eine echte Verbesserung der Arbeitsbedingungen. Neben den vielen Erfolge gibt es weiterhin grosse Herausforderungen im Gesundheitswesen, auch 2025 wird der Globale Fonds gefordert sein.
"Private sector engagement opens pathways for a game-changing US$2 billion investment opportunity in the fight against HIV, tuberculosis and malaria. DAVOS – In a World Economic Forum plenary on Wednesday, the Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria (the Global Fund) presented an investment opportunity that invites businesses, philanthropic leaders and foundations to invest in accelerating progress in the fight against the world’s deadliest infectious diseases. This investment opportunity is part of a larger fundraising effort that will be launched in the coming weeks. The Global Fund aims to raise US$2 billion from private donors, an investment that would yield a 19-to-1 return on investment in health and economic gains and save over 2 million lives."
"As the world heads into a new year, humanitarian emergencies in multiple countries are vying for attention – and funds. In 2024, UNFPA’s humanitarian response operations were just 42 per cent funded overall, posing critical threats to the health and rights of millions of women and girls. Without sufficient resources, UNFPA cannot deploy midwives where they are most needed, shelters for survivors of gender-based violence are forced to close, and women and girls lose access to essential health supplies and services. All of this is already unfolding in some of the most pressing, but least supported, emergencies around the world."
"2024, the world reached an alarming milestone: the hottest global temperatures ever recorded. Floods, heat waves, tropical storms, hurricanes, droughts, and wildfires are affecting everyone, everywhere, with devastating consequences. But behind the headlines of environmental catastrophe lies a quieter crisis: the health impacts of climate change on women, families and newborns, and the health providers at the forefront of this crisis."
"Zwischen dem National Centre for Epidemiological Intelligence mit Sitz in Kinshasa und dem notorischen Chaos auf den Straßen der Megacity scheinen Welten zu liegen. Dieses Gebäude wirkt von außen unscheinbar, aber es ist das Epizentrum des ausgedehnten Krankheitsüberwachungssystems der Demokratischen Republik Kongo (DRK)."
"One of Transform Health's three key objectives is advocating for increased and better coordinated domestic and international financial investments to support the equitable, inclusive, and sustainable digital transformation of health systems in low and middle income countries. To further this effort, Transform Health is launching a co-created Digital Health Investment (DHI) Checklist. The Checklist contains a set of questions to consider when designing and making investment decisions to help guide digital health investments towards delivering health for all in the digital age. It outlines key strategic considerations (part A) and priority investment areas (part B) that digital health investments should consider."
"Welcome to the fifth issue of the Governing Pandemics Snapshot. This issue provides critical insight into the past six months of negotiations over a World Health Organization (WHO) Pandemic Agreement, examining whether a meaningful agreement can be achieved this year. It addresses remaining contentious issues such as Pathogen Access and Benefit Sharing (PABS) and One Health, whilst highlighting recent successes in Research and Development (R&D) and Sustainable Financing."
"The world remains unprepared for another pandemic, according to the International Pandemic Preparedness Secretariat (IPPS) which published its Fourth Implementation Report of the 100 Days Mission (100DM) last Friday. The IPPS is an initiative aimed at ensuring global access to diagnostics, therapeutics, and vaccines (DTVs) within 100 days of a public health emergency of international concern (PHEIC). Critical gaps remain, particularly in developing and distributing diagnostics and therapeutics for diseases with pandemic potential."
Recording of the G2H2 session. Moderated by Medicus Mundi Switzerland
"A strong WHO Code of Practice is crucial to protect the rights of migrating health workers. A strong civilsociety can contribute to this by sharing information (such as data) with WHO through e.g. reporting rounds, driving the discussion and pushing for social dialogue. The panellists discussed, among others, how working conditions for health and care workers have worsened since the Covid-19 pandemic. This has made it difficult for countries to retain their health workers in their health systems. Many countries have become more dependent on foreign-trained health workers."
We offer an exciting position for a mid-career development and humanitarian aid professional. Based in Lucerne/Switzerland, you will manage the portfolio of our health projects in Mozambique.
"We seek a talented candidate, with concrete, proven experiences in health programme management and humanitarian/security aid, to manage an exciting and dynamic country portfolio (70-90% employment). Your role includes: - Develop the long-term strategy and thematic orientation of the country program, in close collaboration with the country team; - Manage Project and Program cycles, including planning, budgeting, monitoring, reporting, log-frame development, and project documentation. Starting date: As soon as possible, according to availability. Does this challenge appeal to you? Then we look forward to receiving your complete application including: - Your CV (max. 2 pages), including 3 references, a cover letter outlining your motivation and how you meet the requirements by 16 February 2025."
Graduate Institute - Global Health Centre Geneva "Climate change has been identified by the World Health Organization (WHO) as a top global health priority. WHO’s latest General Programme of Work places climate change as its foremost priority, emphasising the urgent need to address its significant impacts on health. In May 2024, the 77th World Health Assembly (WHA) mandated WHO to develop a Global Plan of Action on Climate Change and Health, to be presented for adoption at the 78th WHA in May 2025. (...) This event will bring together experts from government, international organisations, and civil society to address these questions. Through dialogue, we aim to identify actionable steps to keep health central to the global climate response."
Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit - DEZA "Am International Cooperation Forum (IC Forum) kommen jedes Jahr Fachleute aus Politik, Wirtschaft, Forschung, Philanthropie und der Zivilgesellschaft zusammen. Vertreten sind aber auch die breite Öffentlichkeit und nicht zuletzt die Jugend. Ihr gemeinsames Ziel ist es, Herausforderungen anzugehen und verschiedene Ansätze und Lösungen für die internationale Zusammenarbeit zu prüfen. Das 4. IC Forum ist dem Thema nachhaltige Wirtschaftsentwicklung gewidmet und findet am 27. und 28. Februar 2025 in der ETH Zürich statt. Machen Sie mit!"
AHAIC "The Africa Health Agenda International Conference (AHAIC) is a crucial platform for addressing the continent’s most pressing health challenges, particularly as climate change intensifies its impacts on vulnerable populations. Convened biennially, AHAIC brings together policymakers, health-development experts, researchers, global leaders and community representatives from across Africa and beyond to shape solutions that are tailored to the continent’s unique needs. (...) The urgency of convening at AHAIC 2025 cannot be overstated. With ongoing outbreaks of Mpox and the recent Marburg virus resurgence, Africa faces a critical moment in its health trajectory. These crises highlight the need for a swift and coordinated response, making AHAIC the best platform for stakeholders to come together, share insights, and forge strategies that address these immediate threats while building long-term resilience."
Medicus Mundi Switzerland In an era where digital innovation reshapes nearly every facet of our lives, the health sector finds itself at the intersection of unprecedented opportunity and significant challenge. Artificial intelligence (AI) and in particular social media have transformed the ways we access information, deliver services, and engage with communities on critical issues like sexual and reproductive health and rights (SRHR). AI-powered tools offer promising solutions for personalized healthcare, predictive analytics, and real-time public health monitoring. Similarly, social media platforms have become essential in raising awareness, breaking stigmas, and fostering global dialogue on sensitive topics. Yet, as these technologies expand their influence, they also raise questions about privacy, equity, and ethical boundaries and can enhance stigma, discrimination and increase mental health issues.
Swiss TPH "The Certificate of Advanced Studies in “Health Systems and Management (CAS HSM)” provides international participants with the competencies to plan sustainable improvements to healthcare systems that take into account diverse cultural settings and social and ethical responsibilities. Participants also acquire the ability to communicate and work in a professional and managerial manner in a multidisciplinary environment. With a focus on practical application and interactive training, participants of the CAS HSM benefit from engaging with experts from various fields and with the international and diverse student body participating in the full-time Diploma of Advanced Studies in “Health Care and Management: From Research to Implementation” (DAS HCM) course."
SSPH+ Lugano Summer School "At the SSPH+ Lugano Summer School in Public Health Policy, Economics, and Management practitioners, researchers, and graduate students come together from all over the world for a unique learning experience focused on public health impact. The education obtained and networks created serve as an opportunity to reduce and prevent the gap between public health theory and practice. This year, we will gather in Lugano and online from 18 to 23 August 2025 offering 14 courses in online, hybrid, and onsite format, 2 plenaries, and several networking events."